Geschreven door Margriet van Dijken

Volgens Margriet van Dijken, directeur van Atir Schoonmaakadviesbureau, zou resultaatgericht schoonmaken altijd moeten plaatsvinden. “Je maakt schoon om een reden en met een doel. Dit is altijd zo geweest en zal – verwacht ik – ook altijd zo blijven. De vraag is in hoeverre je wilt sturen in het proces dat ten grondslag ligt aan het resultaat. Het gaat dan om het vaststellen van onder meer tijden, frequenties, handelingen, materiaalgebruik en duurzaamheid.”

Geschreven door Weblogics

We kennen de traditionele indicatoren om een samenwerking of dienst te monitoren. Veel organisaties willen (aanvullend) nieuwe of andere KPI. Deze behoefte komt voort uit de ontwikkeling naar andere samenwerking. Echt samen de doelen bereiken. Kwetsbaar omgaan met imperfecties, continue verbeteren en alert zijn, dat soort aspecten voeren de boventoon in nieuwe contractmodellen.

Geschreven door Margriet van Dijken

In de schoonmaakbranche zijn meer adviseurs actief dan gemiddeld in andere branches. Is dit eigenlijk wel zo en welke kant gaat het op met de adviseurs? Er zijn in grote lijnen drie soorten functionarissen die zich schoonmaakadviseur noemen.

Geschreven door Margriet van Dijken

1 klant, 2 dienstverleners, dezelfde uitgangspunten, een levensgroot verschil in de uitvoering… Waarom lukt het de ene dienstverlener beter dan de andere? Ook als de contractuele uitgangspunten en verwachtingen van de klant identiek zijn en de kritische succesfactoren de ons allen bekende zijn (bijvoorbeeld overname personeel). Wat maakt het verschil?

Geschreven door Ria Ankersmit

Iedereen kan schoonmaken, maar niet iedereen kan professioneel schoonmaken in de zin van kwalitatief, efficiënt en ergonomisch verantwoord schoonmaken. Waarom is dat zo? Het antwoord is helder: schoonmaken is een vak. En een vak moet je leren, zowel op theoretisch gebied als in de praktijk. En daar zijn opleidingen voor.